Wyszukiwarka





Sonda
Czy korzystasz/korzystałeś z korepetycji?
TAK
NIE



Poleć nas
E-mail docelowy:

Twój e-mail:

Twój podpis:


Oddychanie torem ustnym i związane z tym
trudności z artykulacją głosek prymarnych „m”, „b”, „p”.

    Częste przeziębienia, nieżyty nosa, choroby uszu naszych dzieci sprawiają, że naturalna droga oddechowa przez nos zostaje zablokowana. Dziecko zaczyna oddychać przez usta. To zrozumiałe w momentach choroby. Sytuacja komplikuje się jednak, gdy zaobserwujemy, że nasza pociecha mimo wyleczonego już kataru nadal oddycha buzią, gdy śpi, bawi się lub ogląda książeczki z obrazkami. Z logopedycznego punktu widzenia prowadzi do zmniejszenia sprawności motorycznej warg naszego dziecka, a co za tym idzie nieprawidłowej artykulacji m.in. głosek dwuwargowych takich jak: [m, p, b]. Są to tzw. spółgłoski prymarne, które niemal we wszystkich językach świata pojawiają się jako pierwsze. Już 4 -5 miesięczne niemowlę zaczyna realizować je w prostych sylabach otwartych [ma], [pa], [ba], a powtarzając te sylaby, buduje prymarne wyrazy „mama”, baba”, papa”. Cechą wspólną prawidłowej artykulacji tych spółgłosek jest zwarcie warg. Zamknięta buzia podczas snu oraz gdy nie mówimy stanowi doskonałe ćwiczenie mięśni warg. W przypadku, gdy nasze dziecko śpi i bawi się z otwartą buzią napięcie warg słabnie, następuje zwiotczenie mięśni żwaczy oraz trudności żucia. To zwiększa prawdopodobieństwo powstania nieprawidłowych artykulacji w/w głosek i wad wymowy w późniejszym czasie. Często brak naturalnych ćwiczeń mięśni warg powoduje opóźnienia w powstawaniu tych głosek w ogóle. Zdarza się, że 1,5 roczne dziecko nie mówi jeszcze „mama”, „baba” czy „papa”, głównie, dlatego, że utrwalone nawykowe oddychanie torem ustnym (mimo dobrej drożności nosa) i ciągle otwarta buzia nie zachęcają do ćwiczeń napinających mięśnie warg. Z tego m.in. powodu wymowa spółgłosek prymarnych [m], [b],[p] jest dla dziecka zbyt trudna.
W dziale: „Ćwiczenia aparatu artykulacyjnego” zamieszczam przykładowe zestawy ćwiczeń usprawniających mięśnie warg, które każdy rodzic może wykonywać wraz z dzieckiem. Prowadzone systematycznie i wplatane w zabawy zapobiegają niekorzystnym skutkom oddychania torem ustnym i wadom wymowy.

mgr Katarzyna Pawelec
logopeda