Wyszukiwarka





Sonda
Czy korzystasz/korzystałeś z korepetycji?
TAK
NIE



Poleć nas
E-mail docelowy:

Twój e-mail:

Twój podpis:


Dbaj o mózg
2007-05-28 16:29:54
Zbliża się sesja egzaminacyjna. Wielu studentów rzuci się w wir intensywnej nauki. W prosty i łatwy sposób możemy zapewnić swojej głowie lepsze warunki do pracy.  Od tego jak zadbamy o mózg zależy to jak efektywnie będziemy się uczyć. Na naukę nie wystarczy poświęcać czas, trzeba jeszcze robić to w odpowiedni sposób.

TLEN. Chociaż mózg to tylko 2% naszego ciała, to zużywa aż 20% tlenu jakiego potrzebuje nasz organizm. Minimalny nawet niedobór świeżego powietrza odbija się negatywnie na naszych możliwościach intelektualnych. Tlen jest podstawowym „paliwem” intelektu. Chcesz uczyć się skutecznie, wietrz pomieszczenie i nie zapominaj o ruchu na świeżym powietrzu. Ćwiczenia fizyczne:
•    powodują, że do mózgu trafia większa ilości krwi, a w związku z tym, i większa ilość, tak potrzebnego, tlenu;
•    pozytywnie wpływają na koncentrację uwagi oraz edukacyjny stres.
Ostatnie badania pokazują, że ćwiczenia fizyczne powodują także powstawanie nowych komórek mózgowych oraz wytwarzanie nowych połączeń nerwowych. Odkrycie to ostatecznie przesądza o tym, że ruch jest konieczny by mózg mógł sprawnie funkcjonować. Szczególnie pozytywny wpływ mają ćwiczenia dotleniające, a więc właściwie każde intensywne zajęcie fizyczne na świeżym powietrzu. Więcej na ten temat w artykule: „Ćwicz mózg.”

WODA. Mózg potrzebuje wody. Najmniejszy jej niedobór działa na naszą niekorzyść. Woda stymuluje mózg do lepszej pracy, pozytywnie wpływa na przekaz impulsów miedzy komórkami nerwowymi. Dlatego osoba intensywnie ucząca się powinna mieć stale pod ręką szklankę z nie gazowaną woda mineralną. Nie zastąpi tego ani sok, ani herbata czy kawa. Te ostatnie działają wręcz odwrotnie bo odwadniają; do ich strawienia organizm musi zużyć sporo wody. Dlatego jeśli wzmacniasz się kawą, uzupełniaj ubytki wody.

czytaj także
Egzamin tuż tuż
Jak sie uczyć? Jak rozłożyć siły? Co zrobić żeby wzmocnić swoje możliwości.

KAWA, HERBATA. Jak wiadomo są to używki i najlepiej jeśli w ogóle ich nie używamy. Szczególnie dotyczy to kawy. Wiek kawoszy zdecydowanie się obniżył w ostatnich latach. Nie jest dobrze jeśli dzieci posiłkują się kawą. Ale i u osób dorosłych kawa może powodować negatywne skutki takie jak bezsenność, rozdrażnienie, niemożność skupienia uwagi. Badania przeprowadzone na użytek armii amerykańskiej pokazują, że jeśli już musimy zaburzyć dobowy rytm i zmusić się do okresowej, intensywniejszej pracy umysłowej, to najkorzystniej jest  sporą dawkę kawy poprzedzić drzemką. Zdecydowanie korzystniejsza jest zielona herbata, która odpowiednio zaparzona ma działanie pobudzające podobne do kawy, ale nie powoduje negatywnych skutków ubocznych.

Właściwa POZYCJA. To w jak siedzisz ucząc się ma znaczenie. Bardzo szybko męczymy się czytaniem i nauką jeśli robimy to w pozycji leżącej lub półleżącej. Najłatwiej utrzymać koncentrację na nauce kiedy siedzimy i mamy proste plecy. Podobnie przy złym oświetleniu; oczy szybko się zmęczą i znużymy się nauką. Przy notorycznym czytaniu w niewłaściwej pozycji i przy złym oświetleniu mogą pojawić się nie tylko zmęczenie i bóle oczu, ale też bóle głowy. Ale zazwyczaj pierwszym objawem jest po prostu senność.

SEN. Wszyscy wiemy, że osoba niewyspana nie potrafi pracować na najwyższych obrotach. Brak snu jest szczególnie ważny dla PAMIĘCI, gdyż to podczas snu właśnie mózg przetwarza informacje zapamiętane poprzedniego dnia. Śpiąc powtarzamy i utrwalamy. Jeśli pozbawimy się snu przez okres kilku dni nasze możliwości pamięciowe spadną praktycznie do zera. Jeśli zarwiemy jedną noc nic strasznego się nie stanie, ale jeśli będziemy nie dosypiać permanentnie, szybko odbije się to na naszych możliwościach intelektualnych. Ma to ogromne znaczenie przy nauce długoterminowej. Trzeba pamiętać o tym, że to nie tylko ilość czasu poświęconego na naukę decyduje jak dużo się nauczymy. Równie ważne jest to, JAK się uczymy i w jakiej jesteśmy formie.

DRZEMKA. Jeśli tylko mamy taką możliwość aby w porze kiedy jesteśmy najbardziej senni i zmęczeni nauką (najczęściej jest to popołudnie/wieczór) zafundować drzemkę, to róbmy to koniecznie. Po powrocie ze szkoły lub uczelni, po całym dniu intensywnej pracy bardzo ciężko jest zmusić się jeszcze raz do nauki. Wieczorem trudno o intelektualną świeżość. Sposobem na to jest właśnie drzemka. Najlepiej około godz. 16.- wtedy najczęściej organizm łapie kryzys. Dajmy mu sposobność regeneracji. Potrzebuje niewiele, maksymalnie 15 minut snu.

PRZERWY. Najlepiej zapamiętujemy te informacje, których uczymy się na początku i pod koniec lekcji czyli tuż po i tuż przed przerwą. Dlatego nierozsądnie jest „wkuwać” non stop przez kilka godzin. Zdecydowanie korzystniej jest dzielić okres nauki na mniejsze jednostki i robić między nimi krótkie przerwy. Po 30 minutach nauki można zrobić 5 minutową przerwę. Im bardziej aktywnie ją spędzimy tym lepiej. Kilka skłonów i przysiadów przy otwartym oknie i możemy wracać do nauki. Ideałem przerwy byłyby ćwiczenia fizyczne stymulujące pracę mózgu, w tym przede wszystkim ćwiczenia dotleniające oraz te, które poprawiają współpracę prawej i lewej półkuli mózgowej. Do nich zaliczamy między innymi żonglowanie i ruchy naprzemienne.


Więcej w tej kategorii:

Ćwicz mózg
Ostatnie badania pokazują, że ćwiczenia fizyczne powodują poprawę pamięci oraz funkcji myślowych. Zobacz jak trzeba ćwiczyć.
czytaj dalej

Mapy Myśli
Specyficzne notatki, doskonałe narzędzie do opracowania materiału na egzamin. Wyjaśniamy jak robić mapy i jak się z nich uczyć.
czytaj dalej