Wyszukiwarka





Sonda
Czy korzystasz/korzystałeś z korepetycji?
TAK
NIE



Poleć nas
E-mail docelowy:

Twój e-mail:

Twój podpis:


Lotnisko. Kurs pilota wycieczek

Odprawa lotniskowa: biletowo-bagażowa, paszportowa, celna, bezpieczeństwa. Odprawa on-line i odprawa samodzielna. Boarding, overbooking, bumping...

W artykule tym zostaną omówione wszystkie etapy odprawy lotniskowej, najważniejsze pojęcia oraz czynności jakie ma  do wykonania pilot wycieczki. Są to ważne zagadnienia z zakresu obsługi imprez samolotowych.

Odprawa lotniskowa

Są to czynności (procedury) jakie, na podstawie biletu, podróżujący musi wykonać (ewentualnie jakim musi się poddać) po to, aby uzyskać wstęp na pokład samolotu i odbyć lot. Zgodnie z tradycyjnie przyjęta terminologią (i taka właśnie z reguły wymagana jest na egzaminie dla kandydatów na pilotów wycieczek) w skład odprawy lotniskowej wchodzą:

·        odprawa biletowo-bagażowa,
·        odprawa celna,
·        odprawa paszportowa,
·        odprawa bezpieczeństwa.

 W związku ze zmianami, jakie przez ostatnie lata zachodzą w procedurze odprawy lotniskowej, wyżej wymienione cztery punkty, należy traktować jako ogólne odnośniki, w obrębie których występować mogą daleko idące różnice (w zależności od kraju, lotniska, a nawet poszczególnych linii lotniczych).

Utworzone wiele lat temu pojęcie „odprawy paszportowej” straciło na aktualności z chwilą wprowadzenia reguł Unii Europejskiej, zezwalających na przekraczanie granicy na podstawie dowodu osobistego. Dlatego teraz powinna nazywać się raczej, po prostu, kontrolą dokumentów.

Podobnie rzecz się ma z „odprawą celną”. Pojęcie miało mocne uzasadnienie w czasach PRL, kiedy obywatel wylatując za granicę, na polskim lotnisku mógł być poddany (i często był) dokładnej kontroli celnej. Czasy się zmieniły. Kto z podróżujących dziś turystów pamięta o czymś takim, jak „odprawa celna”?! Choć oczywiście pasażerowie zobowiązani są do przestrzegania przepisów celnych. Dziś większe znaczenie może mieć przy przylocie do Polski, kiedy celnicy sprawdzają bagaż, chociażby pod kątem przepisów Konwencji Waszyngtońskiej (CITES) - reguluje międzynarodowy handel zwierzętami i roślinami znajdującymi się na listach gatunków objętych ochroną. Naruszenie jej jest przestępstwem, za które poza konfiskatą okazów, czy grzywną, grozi kara pozbawienia wolności od 3 miesięcy do 5 lat. Więcej >>>

 

Odprawa biletowo-bagażowa (check-in)

Po przybyciu na lotnisko, turysta podróżujący w ramach zorganizowanej wycieczki, kieruje się do stanowiska biura podróży, gdzie od pracownika biura odbiera bilet lotniczy i wszystkie niezbędne dokumenty, w tym voucher i kartę ubezpieczenia.
odprawa_lotniskowa_edusfera

Pasażerowie podróżujący indywidualnie zazwyczaj pojawiają się na lotnisku już z biletami. Jedni i drudzy, po sprawdzeniu na tablicy informacyjnej, przy którym stanowisku jest odprawa ich lotu, kierują się właśnie do tego stanowiska, w celu dokonania odprawy biletowo-bagażowej. W tym miejscu należy okazać bilet na samolot oraz dokument tożsamości, paszport lub dowód osobisty. Przy tym stanowisku nadawany jest też bagaż główny (rejestrowy). Sprawdzana jest waga bagażu. Pasażer otrzymuje kartę pokładową oraz potwierdzenie nadania bagażu. Po wykonaniu tych czynności, już tylko z bagażem podręcznym, turysta kierowany jest do odprawy paszportowej. Należy pamiętać, że do odprawy biletowo-bagażowej podróżny powinien podejść z odpowiednim wyprzedzeniem. Stanowiska odprawy otwierane są najczęściej na 2 godz. przed wylotem, a zamykane 35 minut przed wylotem.

Odprawa biletowo-bagażowa. Ważne elementy:

1.      Sprawdzenie dokumentu tożsamości oraz biletu lotniczego. Zamiast biletu coraz częściej wystarczy kod rezerwacji elektronicznej. To tu, pracownik lotniska przydziela konkretny fotel w samolocie. Dlatego jeśli komuś zależy na miejscu, np. przy oknie, teraz powinien o to poprosić. Wyjątek stanowi sytuacja, w której pasażer wcześniej dokonał odprawy on-line i w trakcie tej procedury zarezerwował konkretne miejsce w samolocie.


2.      Pasażer otrzymuje kartę pokładową (boarding pass). Jest ona przepustką do przejścia przez kolejne elementy odpraw w drodze do samolotu. Na jej podstawie można też dokonać zakupów w strefie wolnocłowej. Na karcie pokładowej znajdują się następujące informacje:
a)      nazwisko i imię (lub pierwsza litera imienia) pasażera,
b)      rząd i numer fotela, który został przydzielony posiadaczowi karty,
c)      numer bramki/wyjścia (gete) do którego należy się udać aby dostać się do samolotu,

d)      godzina boardingu, czyli czas, w którym gate zostanie otwarty i pasażerowie zaczną być wpuszczani do samolotu.

3.      Sprawdzana jest waga bagażu głównego (rejestrowego). Dopuszczalny limit zależy od linii lotniczej. Najczęściej wynosi 20 kg, ale bywa też mniej, np. na lotach czarterowych 15 lub 17 kg. W przypadku nadwagi należy zapłacić za każdy dodatkowy kilogram. Ceny dopłat są różne, nawet kilkadziesiąt euro za 1 kg. Przed nadaniem bagażu należy pamiętać o tym, ze pasażer odbierze go dopiero na lotnisku docelowym i o tym, że za ewentualne uszkodzenia niektórych rzeczy znajdujących się w tym bagażu, przewoźnik nie odpowiada (np. sprzęt elektroniczny, komputery, sprzęt fotograficzny).

4.      Pasażer otrzymuje potwierdzenie nadania bagażu (luggage tag, baggage tag, baggage check, luggage ticket). Najczęściej w formie małej nalepki, doklejanej do karty pokładowej lub paszportu. Koniecznie należy go zachować. Jest on niezbędny w razie składania reklamacji z tytułu zagubienia lub uszkodzenia bagażu powstałego w czasie lotu.

Odprawa on-line
Coraz więcej linii lotniczych wprowadza taką możliwość. Dzięki temu pasażer jeszcze w domu, zanim uda się na lotnisko (nawet na wiele dni przed lotem) może na internetowej stronie przewoźnika wybrać miejsce w samolocie i wydrukować kartę pokładową. Główna korzyść pasażera polega na możliwości wcześniejszego zarezerwowania konkretnego miejsca na pokładzie samolotu. Po przybyciu na lotnisko i tak najczęściej należy udać się do odprawy biletowo-bagażowej aby nadać bagaż główny. Każda linia lotnicza indywidualnie reguluje zasady odprawy on-line.

Samodzielna odprawa
Na niektórych lotniskach są specjalne urządzenia do samodzielnej odprawy biletowo-bagażowej (self service check-in machine). Pasażer wprowadza tam swoje dane osobowe oraz kod rezerwacji/biletu. Często jest też możliwość wybrania konkretnego miejsca w samolocie (numer fotela). Maszyna drukuje kartę pokładową oraz nalepkę na bagaż. Po dokonaniu tej procedury, turysta oznacza swój bagaż główny i nadaje go w punkcie zrzutu bagażu (baggage drop-off point). W części lotnisk samodzielna odprawa możliwa jest tylko w przypadku turystów podróżujących wyłącznie z bagażem podręcznym.

Odprawa (kontrola) celna

W sporej części ma miejsce poza turystą. Bagaż główny jest prześwietlany w trakcie transportu do samolotu (po nadaniu go przez pasażera). Bagaż podręczny prześwietlany jest w trakcie odprawy bezpieczeństwa. W niektórych krajach, na niektórych lotniskach (np. Nepal, Etiopia) bagaże prześwietlane są już przy wejściu na teren lotniska. Głównym celem takiej procedury są oczywiście względy bezpieczeństwa, ale przy okazji realizowane są również cele postawione służbom celnym, np. w Egipcie, w trakcie tej kontroli wychwytywane są kawałki raf i większe muszle (ich wywóz z Egiptu, jak i wwóz na teren UE, jest zabroniony).

Odprawa paszportowa (kontrola dokumentów)

odprawa_paszportowa_edusfera

Po dokonaniu procedury biletowo-bagażowej, pasażerowie udają się do stanowisk kontroli granicznej. W tym miejscu funkcjonariusze Straży Granicznej, sprawdzają dokumenty tożsamości i karty pokładowe. Tylko po ich okazaniu można przejść do części lotniska, w której znajduje się strefa wolnocłowa oraz bramki prowadzące do samolotów.

Odprawa bezpieczeństwa (kontrola bezpieczeństwa)

Po kontroli dokumentów pasażerowie podchodzą do stanowisk na których sprawdzany jest bagaż podręczny. Kontroli poddani są też sami pasażerowie, pod kątem zawartości przedmiotów uważanych za niebezpieczne, wniesienie których na pokład samolotu jest zabronione. Podróżni muszą przejść przez bramki wykrywające metale. W tym miejscu muszą zdjąć odzież wierzchnią (kurtki, płaszcze, marynarki…) oraz wszystkie przedmioty zawierające metale (paski, zegarki…). Mogą być też proszeni o zdjęcie butów. Skanowany jest bagaż podręczny. W tym miejscu zostaną odebrane przedmioty ostre: noże, nożyczki, a nawet pilniczki do paznokci oraz wszystkie płyny (łącznie z wodą) i kosmetyki w opakowaniach powyżej 100 ml. Na pewne ulgi liczyć można w przypadku płynów dla niemowląt.

Boarding

Po przejściu tych kontroli pasażerowie trafiają do hali odlotów. Znajdują się tu sklepy wolnocłowe, kawiarnie, restauracja oraz poczekalnie. W tym miejscu podróżni spędzają czas do momentu otwarcia bramek prowadzących do samolotu (boardingu). Dokładna godzina boardingu jest podana na karcie pokładowej. Podstawą do przejścia przez bramkę (gate) jest karta pokładowa (boarding pass). W niektórych krajach przed bramką prowadzącą do samolotu jeszcze raz odbywa się kontrola bezpieczeństwa. Na przykład, na lotnisku w Katmandu (Nepal) są aż 4 kontrole bezpieczeństwa:
1.      przy wejściu na teren lotniska,
2.      po odprawie paszportowej,
3.      w bramce prowadzącej z budynku hali odlotów na płytę lotniska,

4.      na płycie lotniska, przed wejściem do samolotu.

Boarding może odbywać się na 3 sposoby:
a)      pasażerowie wchodzą bezpośrednio z terminala do samolotu (przez dostawiany do samolotu rękaw),
b)      pasażerowie wiezieni są autobusem,
c)      pasażerowie idą pieszo z budynku lotniska do samolotu.

Overbooking

Zdarzyć się może, że przewoźnik, sprzeda więcej biletów niż ma miejsc w samolocie (overbooking). Takie sytuacje pojawić się mogą z różnych powodów. W grę wchodzą błędy systemowe, pomyłki, ale coraz częstszą praktyką tanich linii lotniczych jest zamierzona nadsprzedaż. W takim przypadku przewoźnik liczy na to, że część pasażerów zrezygnuje lub spóźni się na lot.

Bumping

Kiedy na lotnisko przybędą wszyscy pasażerowie, przewoźnik jest zmuszony poinformować część podróżnych, że nie ma dla nich miejsc w samolocie. W takim przypadku linia lotnicza musi zaproponować lot innym połączeniem. Pasażerom przysługuje zwrot pieniędzy, jeśli zrezygnują z lotu, lub odszkodowanie, jeśli zdecydują się na inne połączenie. Jeśli wylot następuje z kraju należącego do UE albo linia lotnicza pochodzi z kraju Unii, sprawę regulują przepisy unijne. Podróżującemu przysługuje odszkodowanie:
- 250 euro przy lotach na trasach o długości do 1500 km,
- 400 euro przy lotach na trasach pomiędzy 1500 do 3500 km,
- 600 euro przy lotach na trasach powyżej 3500 km,
- linie spoza UE mają swoje, indywidualne regulacje.

Rola pilota wycieczek

Na lotnisku wylotowym w Polsce pilot nie ma zbyt wiele do zrobienia. Najczęściej wygląda to tak:
1)      Na lotnisku, tuż przed wyznaczoną godziną zbiórki, pilot spotyka się z pracownikiem biura (referentem). Ustalają ostatnie kwestie, nie omówione wcześniej w trakcie odprawy pilota w biurze.
2)      Pracownik biura spotyka się z turystami. Przekazuje im niezbędne materiały i dokumenty (bilety na samolot, paszporty – jeśli biuro wcześniej je pobrało w celu pośrednictwa wizowego, zawieszki na bagaż…).
3)      Pracownik biura przedstawia turystom pilota.
4)      Pilot lub pracownik tłumacza jak będą wyglądały kolejne etapy odprawy. Przypominają o warunkach nadania bagażu (dopuszczalna waga) i o warunkach kontroli bezpieczeństwa (co pasażer może mieć przy sobie i w bagażu podręcznym).
5)      Pilot na czele grupy podchodzi do stanowisk odprawy biletowo-bagażowej. Odprawia się pierwszy. Informuję pracowników dokonujących odprawy, że leci grupa zorganizowana. Upewnia się, że bagaż zostanie odpowiednio nadany (ważne przy lotach z przesiadką).
6)      Pilot przeprowadza grupę lub sprawdza czy wszyscy przeszli odprawę paszportową. Wcześniej ustala z grupą, że spotkają się przy bramce prowadzącej do samolotu.
7)      Turyści i pilot mają czas wolny w strefie wolnocłowej. Spotykają się w wyznaczonym czasie boardingu przy bramce prowadzącej do samolotu (gate).

Nieco trudniej ma pilot na lotnisku za granicą (wylotowym i przylotowym). Podobnie też w czasie przesiadki w transferowym porcie lotniczym. Kwestie te zostaną omówione w oddzielnym artykule.

Tekst i zdjęcia: Krzysztof Matys
krzysztofmatys.pl

- odprawa lotniskowa -

lotnisko_kurs_pilota_edusfera

 

Polecamy kursy realizowane w ramach Akademii Turystyki:
Kurs pilotów wycieczek

Szkoła mistrzów pilotażu
Dodatkowe szkolenie dla pilotów wycieczek. Pracuj dla najlepszych!

Wycieczki na Litwę. Wycieczki do Wilna, Trok, Kowna, Druskiennik. Wycieczki na Białoruś
Wycieczki do Gruzji, Swanetia, Tbilisi, Batumi, Armenia


Zapisz

Bajkał wycieczki