Wyszukiwarka





Sonda
Czy korzystasz/korzystałeś z korepetycji?
TAK
NIE



Poleć nas
E-mail docelowy:

Twój e-mail:

Twój podpis:


Dlaczego Techniki Pamięciowe?
Matką wiedzy jest pamięć,
a kluczem do pamięci metoda.
Uczeni już dość dawno temu dostrzegli zastanawiający paradoks. Wiadomo, że dzieci łatwo uczą się języka (tak rodzimego, jak i obcego). Na przykład dziecko pomiędzy drugim a czwartym rokiem życia przyswaja  ok. 2,5 tysiąca słów. Tylko pogratulować! Wielu dorosłych chciałoby uczyć się słówek z taką skutecznością.
Ale wiadomo też, że to samo dziecko ma o wiele gorszą pamięć niż osoby starsze. I tak, przedszkolak jest w stanie zapamiętać ciąg liczbowy składający się z czterech cyfr, podczas gdy licealista, po jednokrotnym usłyszeniu, zapamięta ich dwa razy więcej.
Postawiono zatem pytanie co jest  przyczyną takiej niekonsekwencji. Prosta odpowiedź, że umysł dziecka nie jest jeszcze odpowiedni rozwinięty, nie wystarcza ( przecież z taką łatwością uczy się języka). Dlaczego więc nie radzi sobie z innym, prostym materiałem pamięciowym? Co różni przedszkolaka od licealisty? Przekonywującą próbą wyjaśnienia jest teoria zwracająca uwagę na znaczenie doświadczenia. Dziecko po prostu nie wie jak się uczyć. Nie posługuje się w sposób świadomy żadną metodą. Na przykład, nie powtarza aby zapamiętać. Tak elementarne i podstawowe dla procesu uczenia się umiejętności są efektem praktyki. Licealista już odkrył, że to czego chce się nauczyć, trzeba zapisać, przykleić na lodówce, powtórzyć przed snem…
Jednym słowem, każdy, kto uczy się już od kilku przynajmniej lat, metodą prób i błędów, stworzył swój własny system technik pamięciowych. Bez nich nauka byłaby o wiele trudniejsza.

Jeśli świadomie uczysz się (chcesz coś zapamiętać), to z całą pewnością już posługujesz się jakąś techniką. Może to być metoda bardzo dobra (skuteczna, przyjemna, rozwijająca) ale może też być bardzo słaba (przynosząca mierne efekty, nudna, hamująca rozwój intelektualny). Wszystko zależy od tego w jaki sposób się uczysz.

Najprostsze techniki, stosowane chyba przez każdego uczącego się (przynajmniej na pewnym etapie), to m.in.:
•    powtarzanie (wyrazu, wzoru, definicji itp.)
•    czytanie na głos całych fragmentów i stron, które chce się zapamiętać
•    zapisywanie, przepisywanie
•    podkreślanie, zakreślanie
•    powtarzanie z pamięci („Odpytaj mnie”)
•    przyklejanie karteczek
Interesują nas oczywiście te najskuteczniejsze techniki, te dzięki którym znacząco możemy poprawić nasze możliwości. Wcale nie trzeba lat prób i błędów aby odkryć i wypracować jakąś technikę. Skorzystać można z już opracowanych, sprawdzonych metod. Niektóre z nich znane są już od starożytności. Podręczniki historii wiele mówią nam o wybitnych postaciach szczycących się nieprawdopodobna wręcz pamięcią (Pliniusz Starszy, historyk rzymski z I w. p.n.e., zapamiętywał 2 tys. słów po jednokrotnym usłyszeniu i był w stanie je powtórzyć we właściwej kolejności. Współczesny mu Cyceron, filozof i poeta, rozpoznawał wszystkich mieszkańców ówczesnego Rzymu). Wcale nie kryli, że tak fenomenalne możliwości  zawdzięczają technikom pamięciowym.

Naukę przy wykorzystaniu technik pamięciowych polecić warto każdemu. Dzieciom i dorosłym. Tym osobom, którym nauka idzie łatwo (będą jeszcze lepsi) i tym, którzy mają problemy (zobaczą jak łatwa i przyjemna może być nauka). Humanistom i umysłom ścisłym. Uczącym się języków obcych i studiującym astronomię. Metody te są też bardzo przydatne w codziennym życiu i w pracy. Wystarczy wymienić takie umiejętności jak zapamiętywanie numerów telefonów, twarzy, imion i nazwisk, faktów, zdarzeń, komentarzy, zaleceń, uchwał itd.

Jeszcze jedną, ważną korzyścią płynącą ze stosowania technik pamięciowych jest zyskanie pewności. Jeśli mam nauczyć się czegoś (słówek języka obcego, wzorów, definicji, czegokolwiek), to wiem, że uda mi się to! Znika stres. Znika zniechęcenie.  Wiem, że nauczę się i będę pamiętał. To bardzo dużo. To ogromna korzyść dla wszystkich, ale przede wszystkim dla osób mających kłopoty z nauką. Liczne badania i zajęcia praktyczne (chociażby kursy efektywnej nauki) pokazują jak zmienia się nastawienie do nauki uczniów ze szkolnymi problemami. Ktoś, kto nie potrafi się nauczyć, nie otrzymuje nagród, nie dostaje pozytywnego wzmocnienia. Zniechęcony wycofuje się, zamyka w sobie lub reaguje agresją. Problem ten dotyczy dzieci, ale też dorosłych (np. uczących się języka obcego). Kiedy damy mu do ręki metodę, kiedy przekona się, że to działa i zacznie odnosić sukcesy, zmienia nie tylko nastawienie do nauki, ale i do samego siebie.
Zatem: „Dlaczego techniki pamięciowe?” Dlatego, że są skuteczne. I to na kilku płaszczyznach.

Napisał: Krzysztof Matys
Edusfera.pl